Syö itsesi terveemmäksi

Ravinnolla on suuri vaikutus terveyteemme ja hyvinvointiimme. Voimme oikein syömällä vastustaa ja ehkäistä ennalta monia sairauksia, nopeuttaa parantumista ja parantaa kehomme sekä mielemme kokonaistilaa. Samoin voimme väärin syömällä heikentää vastustuskykyä, suurentaa sairastumisen riskiämme ja lisätä pahoinvointia. Jos suhtaudumme ruokaan kuin välttämättömään pahaan, jota mätämme sisäämme pitääksemme nälän loitolla, menetämme tehokkaan välineen hoitaa ja parantaa koko kehoa sekä mieltä.

Ravintoon ei kannata suhtautua liian tiukkapipoisesti, vaan myös elämästä nauttiminen hyvän ruoan äärellä on tärkeää. Nautinto lisää hyvinvointia ja vahvistaa terveyttä, kunhan ruokavalio on pääosin tasapainossa. Herkuista ei siis tarvitse luopua eikä mitään ruoka-ainetta tarvitse hylätä kokonaan, jos se tuottaa itselle mielihyvää. Kuten sanonta kuuluu, ratkaisevaa ei ole se, mitä syöt jouluaaton ja uudenvuoden päivän välillä, vaan se, mitä syöt uudenvuoden päivän ja jouluaaton välillä.

Tällä sivustolla jaamme tietoa terveellisestä ravitsemuksesta ilman turhaa jäykistelyä ja keskittyen olennaisimpaan, jotta jokainen oppisi syömään terveellisesti ilman, että elämä muuttuisi liian rajoittavaksi. Muutamia nyrkkisääntöjä on helppo antaa ja noudattaa sekä jo pienillä muutoksilla ruokavalio muuttuu huomattavasti terveellisemmäksi. Koko ruokavaliota ei kannata keikauttaa nurin yhdessä yössä, vaan muutoksiin kannattaa totutella vähitellen. Uusien tottumusten omaksuminen kestää keskimäärin 60 päivää, joten anna itsellesi aikaa sopeutua.

Ruokailussa kannattaa muistaa maalaisjärki

Ruokailuun liittyy paljon erilaisia myyttejä ja moni ihminen syö hyvässä uskossa elintarvikkeita ja lisäravinteita, joiden uskoo olevan itselleen hyväksi, mutta todellisuudessa rahat valuvat hukkaan ja pahimmassa tapauksessa saatava ravinto on suorastaan epäterveellistä. Aika ajoin mediassa nousee esiin tuotteita tai elintapoja, joiden toitotetaan olevan ratkaisu lähes kaikkiin terveysongelmiin, mutta lähempi tarkastelu ja tieteellinen tutkimus osoittavat, että riemuun ei ollutkaan aihetta. Yksi esimerkki tästä ovat antioksidantit, jotka kyllä ovat terveydelle välttämättömiä, mutta eivät pilleripurkista nautittuna, vaan luonnollisista raaka-aineista, kuten kasviksista ja marjoista, saatuina.

Ravintoon, kuten muuhunkin elämään, pätee hyvin 80/20-sääntö. Syö hyvin ja terveellisesti 80-prosenttisesti. Loput voit valita puhtaasti mieltymystesi mukaan. Ruokailu ei saa muuttua ikäväksi, sillä ikäviä elämäntapoja ei kukaan jaksa noudattaa kovin pitkään. Opettele valmistamaan itsellesi maistuvia terveellisiä aterioita, jotka lisäävät kasvisten ja marjojen määrää ruokavaliossasi. Vähennä eineksiä, sokeria ja valkoisia jauhoja, nauti alkoholia kohtuudella ja muista aloittaa päiväsi monipuolisella ja riittävän tukevalla aamiaisella, niin olet jo voiton puolella. Sivustoltamme saat vinkkejä siihen, miten toteutat tämän kaiken maukkaasti ja helposti.

Ruoka voi olla avuksi haastavassa päivässä

Voimme ravinnolla vaikuttaa siihen, miten jaksamme suorittaa hektisen päivän aikana vaadittavat työt tai keskittyä paremmin. Erilaisia vitamiinivalmisteita mainostetaan usein sillä, että ne auttavat hektisessä elämäntilanteessa parantamalla suorituskykyä, mutta saman vaikutuksen saa terveellisemmin ja luonnollisemmin nauttimalla monipuolisesti erilaisia kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä täydentämällä niiden vaikutusta pähkinöillä, siemenillä ja yrteillä.

Oikea ruoka auttaa keskittymään artikkelissa saat vinkkejä vaikkapa siihen, miten parannat suoritustasi koetilanteissa tai pelatessasi. Ei ole saman tekevää, mitä pakkaa evääksi, sillä aivosi vaativat paljon ja helposti saatavaa energiaa, mutta eivät kuitenkaan toimi hyvin ylikierroksilla. Koska aamiainen todella on päivän tärkein ateria, annamme myös vinkkejä terveelliseen aamiaiseen, jonka tulee sisältää riittävästi sekä proteiineja, hiilihydraatteja että rasvaa, jotta keskittymiskyky ja suorituskyky pysyisivät yllä lounaaseen asti ja verensokeri mahdollisimman tasaisena.

Kerromme myös terveellisistä superfoodeista, joiden voidaan todistetusti katsoa parantavan suorituskykyämme ja terveyttämme ja annamme ohjeita terveelliseen painonpudotukseen, koska vääränlainen dieetti voi vahingoittaa elimistöä ja herkkää nälän sekä kylläisuuden tasapainoa pysyvästi.