Oikea ruoka auttaa keskittymään

Olemme tottuneet ajattelemaan, että ravinto on vain energiaa, joka pitää elimistömme käynnissä ja mahdollisesti sisältää välttämättömiä hivenaineita ja vitamiineja, mutta ruoka on paljon enemmän. Oikean ruokavalion avulla voimme sekä parantaa kehomme ja mielemme suorituskykyä, ennaltaehkäistä erilaisia sairauksia, että jopa parantaa jo olemassa olevia sairauksia. Ravinnolla on suuri merkitys myös tilanteissa, jotka vaativat erityistä keskittymistä.

Aivomme kuluttavat keskittymistä vaativien tilanteiden aikana huomattavan paljon energiaa ja tarvitsemme ravinnosta tankkausta pitkäkestoisen keskittymisen aikana yhtä lailla lisäenergiaa kuin pitkäkestoisen liikunnan aikana. Ei ylioppilaskokeisiin ja pääsykokeisiin turhaan oteta mukaan muhkeita eväitä!

Aivojen on helpointa käyttää nopeasti energiakseen hiilihydraatteja, sillä ihmiskoneiston keskeinen osa pystyy käyttämään vain niitä. Rasvasta ja valkuaisaineista saatava energia muuttuu maksassa sokereiksi, joita aivot käyttävät, mutta tämä prosessi vaatii jonkin verran aikaa. Paras tapa ravita aivoja pitkään kestävän ja keskittymistä vaativan suorituksen aikana, on syödä hyvälaatuisia hiilihydraatteja, kuten täysjyväviljaa, sekä jonkin verran hedelmiä, joiden nopeavaikutteinen hedelmäsokeri eli fruktoosi pääsee vaikuttamaan aivojen vireyteen lähes välittömästi. Lisäksi terveelliset superfoodit pidemmällä aikavälillä nautittuna auttavat keskittymään.

Liika sokeri on pahasta

Pelkällä karkilla keskittymistä ei voi parantaa kovin pitkäksi aikaa, sillä sokeri kyllä antaa aivojen kaipaamaan energiaa lähes välittömästi, mutta sen vaikutus myös loppuu lyhyen. Niin sanotut pitkäkestoisen hiilihydraatit ovat parempi vaihtoehto, sillä ne eivät aiheuta verensokerin romahdusta jonkin ajan kuluttua ravinnon nauttimisesta.

Eväitä on hyvä täydentää proteiineilla ja rasvoilla, sillä ne muuttuvat maksassa aivojen tarvitsemaksi sokeriksi vähitellen ja antavat pitkän kylläisyyden tunteen. Näin ei ole tarpeen napostella jotakin jatkuvasti, vaan yhdellä tankkaamisella voidaan keskittyä taas tunti tai pari.

Esimerkiksi kasinopelien keskittyneen pelaamisen aikana on vaikea tankata energiaa, joten monipuolisia ja laadukkaita hiilihydraattia, proteiineja ja hyvälaatuisia rasvoja, kuten pähkinöitä, sisältävä välipala auttaa parempaa suoritukseen. Täytyy pitää mielessä, että suhteellisen rauhalliselta näyttävä pelitilanne, jossa olemme vaikkapa live kasinon pokerissa uppoutuneet todella tarkkailemaan jakajan kortteja ja pohtimaan omia siirtojamme, vastaa urheilusuoritusta energiankulutukseltaan, sillä aivomme todella työskentelevät intensiivisesti keskittyneen pelaamisen aikana. Lisäksi Mega Fortunen ja Hall of Godsin kaltaiset progressiiviset jättipottipelit vaativat keskittymistä ja kuluttavat energiaa.

Ei ole saman tekevää, mitä juomme keskittymistä vaativien suoritusten aikana ja ennen niitä. Vesi on tässäkin tilanteessa paras janojuoma, mutta hedelmämehut puoltavat myös paikkaansa, sillä niistä aivot saavat nopeasti keskittyneelle toiminnalle välttämätöntä energiaa.

Juomia, jotka haittaavat keskittymistä

Ensimmäiseksi on syytä muistaa, että alkoholi vaikuttaa aina haitallisesti keskittymiskykyyn, oli se sitten nautittu edellisenä päivänä tai suorituksen aikana. Krapulassa keskittyminen on lähes mahdotonta, kun taas humaltuvan ihmisen keskittymiskyky alenee radikaalisti veren alkoholipitoisuuden lisääntyessä. Päihtyneenä voi kokea olevansa terävä ja keskittyvänsä loistavasti, mutta todellisuudessa kysymys on alkoholin aiheuttamasta harhasta. Jos siis aiot voittaa nettikasinolla keskittymistä vaativissa peleissä, älä nauti samalla alkoholia, edes olutta, vaan varaa janojuomaksi vettä tai hedelmämehua.

Myös liikaa energiaa sisältävät juomat, kuten sokeriset virvoitusjuomat ja energiajuomat, saattavat heikentää keskittymistä. Liikaa nautittuina ne aiheuttavat ylivireystilan, jossa aivot eivät enää pysty parhaaseen suoritukseensa, vaan ajattelu muuttuu levottomaksi samaan aikaan, kun koko elimistö käy kierroksilla. Liikahtelemme levottomasti, emme tahdo pystyä istumaan aloillamme, sydän tykyttää, hengitys on kiihtynyt ja kädet vapisevat. Erityisen helposti tähän tilaan joutuu, jos juo liikaa kofeiinia ja tauriinia sisältäviä energiajuomia.

Myös liika kahvin juominen saattaa aiheuttaa samankaltaisen tilan, mutta silloin kyse ei ole liiallisesta energiasta, vaan kofeiinin aiheuttamasta yliaktiivisuustilasta, joka saattaa edellä mainittujen oireiden lisäksi vielä sekoittaa vatsan. Kahvi ei siis runsaasti nautittuna ole hyvään keskittymiseen auttava juoma, vaikka se auttaakin nostamaan vireystilaa.