Painonpudotuksessa auttavia dieettejä

Painonpudotusta tavoitteleva törmää heti mitä erilaisimpiin dieetteihin etsiessään keinoja projektiin, joka voi parhaassa tapauksessa muuttaa koko elämän. Laihduttaminen vaatii aina omien ruokailutottumusten tarkastelua ja uusien tapojen opettelua tietenkään liikunnan merkitystä unohtamatta.

Nopeaa painonpudotusta lupaavia dieettejä löytyy moneen lähtöön ja niiden sopivuutta itselle on hyvä punnita huolella. Laihdutusprojektissa on aina otettava huomioon oma terveydentila ja suhtauduttava sopivan kriittisesti annettuihin vinkkeihin sekä neuvoihin erityisesti tietysti silloin, jos sinulla on jokin perussairaus.

Loppupeleissä vinkit terveelliseen elämään ovat yllättävän yksinkertaisia ja nopeita tuloksia lupaavia ihmedieettejä on syytä kyseenalaistaa. Painonpudotuksessa on kyse uusien elämäntapojen opettelusta, joten liian tiukat dieetit harvoin tuovat pidempiaikaisia tuloksia painonhallintaan. Usein käy niin, että kilot tulevat takaisin, kun dieetin jälkeen palataan vanhoihin elämäntapoihin. Joka tapauksessa painonpudotus kuitenkin vaatii lähes jokaisessa tapauksessa jonkinlaisen ruokailutapojen remontin.

Virheelliset hyvinvointiin liittyvät väittämät elävät edelleen

Terveellisen elämään liittyvät perättömät myytit elävät tiukasti ihmisten mielten perukoilla. Näin ollen tiettyjä väitteitä on hyvin vaikea kitkeä, vaikka niistä annettaisi minkälaista tieteellistä näyttöä. Jos siis suunnittelee radikaalimpaa elämänmuutosta, on hyvä perehtyä asiaan ensin erittäin tarkasti ennen suurien muutosten tekemistä.

Painonpudotusta tavoittelevat dieetit perustuvat usein joidenkin tiettyjen ruokien tai ravintoaineiden minimointiin tai välttelemiseen. Yleensä laihdutusprosessin aikana totaalista kieltäytymistä parempi vaihtoehto kuitenkin on monipuolinen ja puhdas ruokavalio sekä säännöllinen ruokailurytmi. Yksittäinen tekijä on harvoin ratkaisu painonpudotukseen tai sen hallintaan, vaan kyse on kokonaisuudesta. Sen takia yksittäisen tekijän tuijottaminen harvoin johtaa hyviin lopputuloksiin.

Ravintoaineiden lähteiden laadulla sen sijaan on iso merkitys. Ei ole ollenkaan samantekevää, saako tarvittavat hiilihydraatit täysjyväviljoista vai sokerista. Myös esimerkiksi rasvojen laadulla on iso merkitys. Ne ovat välttämättömiä elimistölle, joten kokonaan niitä ei ole syytä ruokavaliosta poistaa. Sen sijaan kannattaa kohdistaa huomio siihen, millaiset rasvat ovat hyvästä.

Dieettejä painonpudottajalle

  • Karppaus

Karppauksella tarkoitetaan vähähiilihydraattista ruokavaliota. Tässä dieetissä hiilihydraattien osuus ravinnosta on rajoitettu minimiin ja energiantarvetta sen sijaan korvataan proteiinilla ja rasvoilla. Hiilihydraateista suositaan niin kutsuttujen valkoisten hiilihydraattien, kuten vehnän ja sokerin, sijaan esimerkiksi vähähiilihydraattisia kasviksia. Dieetissä ei niinkään keskitytä kalorimäärän rajoittamiseen, vaan nimenomaan ravinnon koostumukseen.

Monille vähähiilihydraattinen ruokavalio on ollut tehokas apu painonpudotuksessa ja painonhallinnassa. Hiilihydraattien rajoittamista voikin olla hyötyä erityisesti silloin, jos ravinto lähtötilanteessa on erityisen hiilihydraattipitoinen.

  • Paleodieetti

Paleodieetti tunnetaan myös luolamiesdieettinä. Se perustuu ajatukseen esi-isiemme oletetusta ruokavaliosta, joka on peräisin tuhansien vuosien takaa. Annokset sisältävät mahdollisimman puhtaita raaka-aineita, kuten lihaa, kalaa, munia, vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä ja pähkinöitä. Luolamiesdieetissä pyritään sen sijaan välttämään vilja- ja maitotuotteita, perunoita, suolaa, puhdistettua sokeria, prosessoituja rasvoja, lisäaineita ja eineksiä.

  • Mehudieetti

Mehudieetissä elimistö ajetaan paaston kautta ketoositilaan. Ketoosin kautta pyritään siihen, että keho alkaa hajottaa lihasmassaa sekä rasvaa energiantuottamiseksi ja tällä tavalla saada paino putoamaan. Paastossa keho ei saa mitään ravintoaineita, vaan pelkkää nestettä. Mehudieetissä sen sijaan elimistö saa kuitenkin tärkeitä vitamiineja ja mineraaleja sekä myös pieniä määriä hitaasti hiilihydraatteja.

Hitaasti imeytyvät hiilihydraatit auttavat pitämään paremmin näläntunnetta poissa dieetin aikana, joten tämä kuuri ei siis ole aivan täysin kaloriton. Paastolla voi helposti saada jonkun kilon pois, mutta ne myös palaavat herkästi. Pidempiaikainen paasto voi olla vaarallista, joten on hyvä muistaa pitää itsestään hyvää huolta tämän laihdutuskuurin aikana.