Terveelliseen syömiseen liittyvät perättömät myytit

Tänä päivänä käydään paljon keskustelua siitä, mitä terveellinen syöminen ja ruoka sisältävät, mikä on terveellinen määrä ylipäätänsä syödä ja kuinka usein ihmisen tulisi aterioida. Mielipiteitä löytyy laidasta laitaan ja uusia tutkimuksia liittyen syömiseen sekä ruokaan tupsahtelee kuin sieniä sateella. Se, mikä vielä eilen oli terveellistä, onkin seuraavana päivänä epäterveellistä tai juuri toisin päin.

Terveellinen ruokavalio voi tuntua saavuttamattomalta myytiltä, koska uutta tietoa ravintosuosituksista julkaistaan alituiseen tahtiin. Monet terveellisestä ravinnosta kiinnostuneet saattavat tuntea olonsa epätoivoiseksi kaiken vaihtelevuuden keskellä. Pahimmassa tapauksessa tilanne johtaa siihen, että alat valitsemaan oikeasti epäterveellisiä ruokia suosikkiruokiesi vaihtoehtoina, joita sinun ei edes terveyden kannalta tarvitsisi vältellä. Nyt on siis oikea aika tutkia syömiseen liittyviä myyttejä, joihin sinun ei tulisi enää uskoa.

Vähärasvaiset tuotteet ovat parempia kuin alkuperäinen tuote

Mikäli suosit pelkästään vähärasvaisia tuotteita täysrasvaisten tuotteiden sijaan, saatatkin oikeasti tehdä itsellesi vain karhunpalveluksen. Ihmiskeho tarvitsee myös rasvaa osaksi päivittäistä ruokavaliota. Jos rasva on poistettu tuotteesta, on se yleensä korvattu joko sokerilla tai suolalla, joten on erittäin tärkeää lukea tuoteseloste ennen vähärasvaisen tai rasvattoman tuotteen valitsemista. Rasvassa on tietenkin enemmän kaloreita, mutta tällöin pienempi annoskoko riittää tunteakseen olonsa kylläiseksi ja samalla oppii säännöstelemään annoskokoja.

Luomuruoka on aina terveellistä

Luomu liitetään hyvin usein ruuan terveellisyyteen ja jostain syystä kaikkea, mikä on merkitty luomuksi, pidetään automaattisesti terveellisenä. Totuus kuitenkin on, että luomutuotteiden terveellisyys perustuu pelkästään viljelyssä käytettyjen torjunta-aineiden minimointiin. Esimerkiksi luomusuklaassa on yhtä paljon kaloreita kuin tavallisessa suklaassa eli itse ravintoaineiltaan ja kaloreiltaan luomutuote vastaa samaa kuin mikä tahansa muukin tuote. Oikeasti kyse on siitä, että luomutuotteita voidaan pitää turvallisempana vaihtoehtona valmistusprosessiensa kannalta.

Luonnollinen sokeri eroaa tavallisesta sokerista

Sokeri on aina sokeria. Eroavaisuutena on ainoastaan se, miten kehomme pilkkoo sitä, kun se on yhdistetty muihin ravintoaineisiin. Esimerkiksi hedelmästä saatava sokeri on kokonaan kuitua, joka pilkkoutuu hitaasti eikä aiheuta piikkejä verensokeriin. Hedelmäsokeri on tältä kannalta terveellisempää kuin tavallinen sokeri. Huomaathan kuitenkin, että jos puristat hedelmästä pelkän mehun, jää kuitu kokonaan pois ja kehosi käsittelee sen samalla tavalla kuin minkä tahansa muun sokerin.

Maito on välttämätön osa ruokavaliota

Todennäköisesti meijeriteollisuus on suurimmalta osalta tämän myytin takana. On tärkeää, että ihminen saa tarpeeksi kalsiumia ruokavaliostaan, mutta maito ei ole kuitenkaan ainoa mahdollinen kalsiumin lähde ruokavaliossa. Esimerkiksi soijamaito sisältää paljon enemmän proteiinia ja kalsiumia verrattuna lehmänmaitoon ja se sisältää samalla vain murto-osan rasvaa eikä ollenkaan hormoneja, joita on löydettävissä ulkomaisesta lehmänmaidosta. Kalsiumia saa runsaasti myös pavuista ja vihreistä lehtivihanneksista.

Elimistö tarvitsee lihaa

Yhä edelleen monet uskovat, että vain lihasta voidaan saada tarvittava määrä proteiineja elimistöön ja siksi lihansyönti on välttämättömyys. Tarvittavat määrät proteiinia voidaan kuitenkin saada vihanneksista, pavuista, hedelmistä, jyvistä ja pähkinöistä ja ne ovat vielä laadultaan terveellisempiä kuin eläinten lihasta saatavat proteiinit. Monet vegaanit ovatkin esittäneet vastaväitteen lihansyönnin myytille, että vegaanina elää pidempään.

Margariini on parempi kuin voi

Tästä väitteestä on käyty monia väittelyitä. Totuus on kuitenkin se, että monet margariinit sisältävät transrasvoja, jotka ovat huomattavasti voin sisältämiä luonnollisia rasvoja epäterveellisempiä. Kaikki margariinit eivät kuitenkaan ole huonompia vaihtoehtoja kuin vanha kunnon voi, mutta aina kannattaa tehdä tarkka katsaus siihen, mitä oikein on ostamassa. Kohtuudella käytettynä voi ei siis ole ollenkaan huono vaihtoehto eikä se sisällä pitkää listaa lisätyistä ainesosista.