Terveelliset superfoodit

Viime vuosikymmenenä superruoista on noussut suuri trendi terveellistä ruokavalioon tähtäävien ihmisten keskuudessa. Superruoat ovat kokonaisia ravintoaineita ja elintarvikkeita, jotka sisältävät runsaasti erittäin terveellisiä ravintoaineita sekä mikroainesosia muodostaen ainutlaatuisen yhdistelmän terveyden tehostamiseksi ja parantamiseksi.

Monien mielikuvissa superruokien ajatellaan olevan eksoottisia, kalliita ja hyvin vaikeasti löydettävissä. Murto-osa niistä saattaa olla saatavilla vain erityisistä kaupoista, mutta monet superruoat ovat kuitenkin tavallisia ruoka-aineksia, joiden terveellisyyteen ei ole satuttu aiemmin kiinnittämään sen suurempaa huomiota. Ne ovat helposti saatavilla tavallisista supermarketeista, kun taas terveelliset ravintolat Helsingissä pitävät ruokalistoillaan monia vaihtoehtoisia superruokia. Näiden erinomaisten ruoka-aineiden lisääminen päivittäiseen ruokavalioon saattaa estää kroonisten sairauksien riskiä ja täten pidentää myös elinikää. Lue lista, mitä mikäkin superruoka edistää terveyden taholla.

Mustikat

Mustikat ovat täynnä antioksidantteja, jotka suojaavat esimerkiksi syöpää sekä muita ikääntymiseen liitettäviä sairauksia, kuten dementiaa ja Alzheimerin tautia vastaan. Kourallinen mustikoita jogurtin tai puuron sekaan on sekä terveellinen että herkullinen yhdistelmä.

Parsakaali

Parsakaali sisältää runsaasti eri ravintoaineita sekä mineraaleja, jotka vähentävät riskiä kasvainten kasvuun sekä riskiä sairastua syöpään. Parsakaalin sisältämä C-vitamiini lisää huimasti tehoa vastustuskykyyn ja parantaa myös immuniteettia yleissairauksia vastaan. Tämä kasvis on helppo ja monipuolinen lisä päivittäiseen ruuanlaittoon. On kuitenkin hyvä muistaa, että parsakaalia ei tule kypsentää liikaa, sillä muuten se menettää arvokkaat vitamiininsa.

Kaura

Kaura on erittäin proteiinirikas vilja, joka sisältää kuituja, hiilihydraatteja ja rasvoja juuri oikeassa suhteessa. Sen kuidut auttavat pitämään kolesterolin alhaisena ja ehkäisemään erilaisia sydänsairauksia. Kaura sisältää myös magnesiumia, joka säätelee kehon verensokeritasoja ja tukee koko elimistön hyvinvointia. Aamiainen on kätevä aloittaa tuoreella kaurapuurolla, joka hellii vatsan toimintaa ja pitää kylläisenä pitkään.

Vihreä tee

Vaikka vihreää teetä ei välttämättä luokitella ruuaksi, mielletään se kuitenkin useasti terveelliseksi superruuaksi. Sitä on käytetty iät ja ajat Kiinassa perinteisenä lääkkeenä lähes kaikkeen vaivaan päänsärystä masennukseen. Vihreän teen lehdet sisältävät enemmän antioksidantteja kuin mitkään muut teelehdet ja sen sanotaan tukevan painonpudotusta, laskevan kolesterolia, sekä ehkäisemään sydän- ja muistisairauksia.

Lohi

Tämä sydämelle ystävällinen kala sisältää runsaasti omega-3-rasvahappoa, joka on tehokas suoja sydänsairauksia vastaan ja se on erittäin suotuisaa myös aivoille ja nivelille. Lohen sisältämä D-vitamiini vahvistaa myös luiden terveyttä, sillä se auttaa kalsiumin imeytymistä elimistöön. Sen sanotaan myös suojaavan ihoa auringolta ja UV-säteilyn haitoilta. Ihanteellinen määrä lohta tai muuta rasvaista kalaa olisi lisätä vähintään kahdelle aterialle viikossa.

Mantelit

Nämä veijarit sisältävät eniten ravintoaineita koko pähkinöiden sarjassa eli käytännössä ne tarjoavat korkeimman määrän ravintoaineita painoonsa nähden. Mantelit, kuten muutkin pähkinät, sisältävät runsaasti hyvälaatuisia rasvahappoja. Ne ovat helppo lisä välipalaan ja auttamaan ylläpitämään kylläisyydentunnetta, jonka vuoksi ne ovatkin useasti painonpudottajien suosiossa.

Valkosipuli

Valkosipulia on jo vuosisatojen ajan käytetty sekä ruokana että lääkkeenä. Toisinaan valkosipulia kutsutaankin luonnon omaksi antibiootiksi, sillä se sisältää runsaasti vitamiineja, mineraaleja, flavonoideja, entsyymejä sekä useita aminohappoja. Valkosipulilla hoidetaan muun muassa korkeaa verenpainetta, sydänsairauksia sekä tiettyjä syöpätyyppejä. Sen tulisi toimia ehkäisynä flunssaa vastaan, sillä ihmeaine tuhoaa aktiivisesti terveyttä uhkaavia bakteereja. Se on oiva täydennys myös moniin ruokalajeihin, jota voi helposti lisätä joko jauheena tai tuoreena omien makumieltymystensä mukaisesti.

Kananmuna

Kananmuna ansaitsee takuulla paikkansa superruokien listassa sen runsaan proteiininlähteen vuoksi. Munassa on myös paljon folaattia, B-vitamiineja, A-vitamiinia, D-vitamiinia sekä omega-3-rasvahappoja, jotka ovat välttämättömiä sydämen terveydelle ja normaalille kehon toiminnalle. Yhdessä kananmunassa on vain 70 kaloria ja noin 6 grammaa proteiinia.